Sök:

Sökresultat:

514 Uppsatser om Värmlands landsting - Sida 1 av 35

Uppgiftsfördelning inom arbetsmiljöomrĂ„det : En studie av delegeringen vid Örebro LĂ€ns Landsting

This essay describes how Örebro lĂ€ns landsting operate concerning the delegation of work environment tasks in their organization. In the essay we review present law, with the focus on the delegation of work environment tasks. The purpose is to see if Örebro lĂ€ns landsting are following the law in a correct way.Through interviews with people responsible for the work environment, and representatives for the workers in these questions, we could see how Örebro lĂ€ns landsting were fulfilling there obligations in the role of employer. The result described how they were motivated and how they systematically worked with work environment issues. However, we could also see that the structure of the division of work environment tasks were inadequate.

SÀkerhetsklimatet inom Norrbottens lÀns landsting

Syftet med detta examensarbete var att skapa en lĂ€gesbild över sĂ€kerhetsklimatet inom Norrbottens lĂ€ns landsting och ge information om vilka eventuella insatser som skulle behöva genomföras för att skapa ett gott sĂ€kerhetsklimat. De frĂ„gestĂ€llningar som skulle besvaras i anknytning till syftet var: Hur Ă€r det allmĂ€nna sĂ€kerhetsklimatet inom Norrbottens lĂ€ns landsting? Hur uppfattar de anstĂ€llda att ledningen förhĂ„ller sig till sĂ€kerhet inom Norrbottens lĂ€ns landsting? Hur uppfattar de anstĂ€llda att den arbetsgrupp de tillhör förhĂ„ller sig till sĂ€kerhet inom Norrbottens lĂ€ns landsting? Är det nĂ„gon skillnad gĂ€llande uppfattningen av sĂ€kerhetsarbetet inom Norrbottens lĂ€ns landsting mellan chefer och medarbetare? Studien innefattade en enkĂ€tundersökning med 127 anstĂ€llda och enkĂ€tinstrumentet som anvĂ€ndes var Nordic Safety Climate Questionnaire (NOSACQ-50). Resultaten indikerar att sĂ€kerhetsklimatnivĂ„n var relativt hög inom Norrbottens lĂ€ns landsting. SĂ€kerheten prioriterades av chefer likvĂ€l som av medarbetare.

Samarbete ger samordnad behandling : För individer med samsjuklighet

Syftet med studien var att undersöka hur samarbetet för individer med samsjuklighet ser ut mellan kommun och landsting samt hur möjligheterna ser ut till samordnad vÄrd och behandling. FrÄgestÀllningarna var att ta reda pÄ hur samarbetet ser ut mellan kommun och landsting gÀllande individer med samsjuklighet samt vilka tillvÀgagÄngssÀtt som finns för att förbÀttra samordnad vÄrd och behandling mellan kommun och landsting. Studien genomfördes med kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska utgÄngspunkten var Fridolfs (2004) fyra motiv till ett bra samarbete. UtifrÄn det hermeneutiska synsÀttet tolkades intervjuerna inför resultatet med hjÀlp av innehÄllsanalys.

Samarbete mellan landsting och SocialtjÀnst gÀllande unga vuxna som brukar "nya drogtyper"

Denna studie undersökte samarbetet mellan landsting och SocialtjÀnst gÀllande unga vuxna mellan 18 till 25 som brukar "nya drogtyper" i GÀvles lokalsamhÀlle. En kvalitativ metod har tillÀmpats med semisstrukturerade intervjuer med fem professionella inom kommun och landsting för att fÄ en djupgÄende förstÄelse för intervjupersonernas unika upplevelser av det rÄdande Àmnet. Intervjumaterialet analyserades utifrÄn det teoretiska perspektivet organisationskultur. Studien visade pÄ att samarbetet mellan Psykiatri och SocialtjÀnst Àr problematisk och enligt intervjupersonerna kan det bero pÄ de attityder och synsÀtt som finns hos de tvÄ huvudmÀnnen. Samtliga deltagare redovisade att ytterligare samarbete krÀvs för att möta problematiken men det finns oklarheter i vem som skall ta ansvaret..

Landstingens pensionsredovisning : Varfo?r anva?nds fullfonderingsmodellen?

Enligt lagen om kommunal redovisning (1997:614) ska alla kommuner och landsting redovisa sina pensionsa?taganden enligt blandmodellen, vilket betyder att pensionsfo?rma?ner intja?nade fo?re 1998 redovisas som en ansvarsfo?rbindelse utanfo?r balansra?kningen. Detta sa?tt att redovisa har kritiserats och ansetts strida mot god redovisningssed. Tre landsting har valt att fra?nga? lagen och anva?nda sig av fullfonderingsmodellen, vilket inneba?r att hela pensionsskulden redovisas i balansra?kningen.Uppsatsens syfte a?r att underso?ka varfo?r vissa landsting va?ljer att fra?nga? ra?dande lagstiftning och regelverk ga?llande pensionsredovisningen.

BestÀllar- utförarmodeller i svensk sjukvÄrd - En diskursanalytisk studie av styrmodeller i tre landsting

I denna uppsats undersöker författarna orsaker till och konsekvenser av bestÀllar- utförarmodellernas införande genom att undersöka tre landsting och deras styrmodeller. Den teoretiska utgÄngspunkten hÀmtas frÄn diskursanalysen, med bas i Laclau, Mouffes och Faircloughs diskursteori, samt principal- agentteorin. Med dessa verktyg utkristalliseras de element som kringgÀrdar bestÀllar- utförarmodellen och intervjuresultat anvÀnds för att se hur stort genomslag dessa har fÄtt i undersökta landsting. Resultatet blir en identifikation av demokrati och effektivitet som centrala mÄl för modellens införande. Alltfler landsting har pÄ senare tid modifierat bestÀllar- utförarmodellen mot en kongruens mellan demokrati och effektivitet.

Samverkan mellan landsting och kommun avseende missbruksvÄrd

Denna studie fokuserade pÄ samverkan inom landstingets beroendeenhet och kommunens socialtjÀnst missbruksavdelningen. Syftet med studien var att belysa praktikers rfarenheter av samverkan, avseende patienter/klienter med missbruk/beroende problematik.Metodvalet var kvalitativa intervjuer. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr Danermarks teori om samverkan och tre primÀra samverkansbegrepp;organisation, kunskap och regelverk. Resultatet visade att praktiker som deltagit i studien upplever att samverkan inom landsting och kommun fungerar bra och framhÄller vissa faktorer som kan underlÀtta samverkan samt vissa faktorer som kan försvÄra samverkan. Faktorer som underlÀttar samverkan Àr bland annat en god kommunikation, regelbundna möten.

Samverkan mellan kommun och landsting : gÀllande permission inom rÀttspsykiatrisk vÄrd

Syftet med studien Àr att undersöka hur samverkan ser ut mellan kommun och landsting vadavser personer som vÄrdas enligt lag (1991:1129) om rÀttspsykiatrisk vÄrd (LRV) och skallpermitteras till hemkommunen. Studiens frÄgestÀllningar Àr: (1) Hur sker samverkan mellankommun och landsting innan permissionen verkstÀlls?(2) Hur sker samverkan mellan kommun och landsting under tiden en person Àr permitterad?(3) Vilka möjligheter och hinder finns vad avser samverkan mellan kommun och landsting gÀllande personer som permitterats?Metodvalet Àr kvalitativt och författarna har genomfört fem intervjuer med nyckelpersonerinom landsting och samverkande kommuner. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr Danermarkstre primÀra samverkansbegrepp: organisation, kunskap och regelverk. Resultatet visar attlandstinget har ansvar för vÄrd och behandling och att kommunen har ansvar för boende ochsysselsÀttning.

Att motverka korruption i landstingen : En regelstudie

Undersökningen Àmnar att belysa ett omrÄde som inte Àgnats mycket tidigare uppmÀrksamhet, medborgerligt förtroende pÄ regional nivÄ. Syftet med uppsatsen Àr att genom en teoretisk bakgrund kring kopplingar mellan korruption, förtroende och legitimitet formulera ett samlingsbegrepp dÀr korruption förstÄs i relation till förtroende och legitimitet och inte endast utifrÄn lagstiftning. Detta för att sedan utifrÄn detta begrepp undersöka förekomsten av samt vilka regelverk svenska landsting har att förhÄlla sig till för att motverka korrupt beteende.Undersökningens slutsatser Àr att det samlade regelverken som landstingen har att förhÄlla sig till Àr att anse som klart formulerade. En ovÀntad slutsats visade sig Àven. Ett stort antal av svenska landsting och regioner uppvisade stora brister i kommunikationsförmÄga..

Telemedicin för effektivare informationsutbyte inom ÀldrevÄrden: en fallstudie av en telemedicinsk tillÀmpning mellan kommun och landsting i Arvidsjaurs kommun

Informationsteknologin utgör en stark drivkraft inom alla omrĂ„den i dagens samhĂ€lle. HĂ€lso- och sjukvĂ„rden Ă€r mycket informationsintensiv och införande av informationsteknik dĂ€r anses kunna ge stora effektivitetsvinster. Efter Ädelreformen 1992, dĂ„ kommun och landsting fick delat vĂ„rdansvar för Ă€ldre, finns ett behov av informationsutbyte sinsemellan. Vi valde att göra en fallstudie inom kommunens verksamhet i Arvidsjaur, dĂ€r man infört en telemedicinsk tillĂ€mpning för att underlĂ€tta informationsutbytet. VĂ„r hypotes löd: Införandet av en telemedicinsk tillĂ€mpning mellan kommun och landsting, för utbyte av patientformation, leder till ökad effektivitet.

Servervirtualisering idag : En undersökning om servervirtualisering hos offentliga verksamheter i Sverige

I dagens lÀge saknas en sammanstÀllning av hur servervirtualisering Àr implementerat och hur det fungerar hos olika verksamheter i Sverige. Detta arbete har dÀrför, genom en enkÀtundersökning, besvarat frÄgestÀllningen: "Hur ser servervirtualiseringen ut hos kommuner och landsting i Sverige?" Resultaten visade bl.a. att servervirtualisering Àr vÀl implementerat av kommuner och landsting i Sverige. Resultaten var dessutom vÀldigt lika mellan dessa organisationer.

Konfliktlösningsregeln. Kommuner och landsting

Den 1 januari 2010 infördes den sÄ kallade konfliktlösningsregeln i Konkurrenslagen (2008:579) 3 kap. 27 § som syftar till att hantera situationen nÀr saten, en kommun eller ett landsting konkurrerar med privata aktörer. Enligt regeln fÄr staten, en kommun eller ett landsting förbjudas att i en sÀljverksamhet tillÀmpa ett visst förfarande om detta snedvrider, eller Àr Àgnat att snedvrida, förutsÀttningarna för en effektiv konkurrens pÄ marknaden. Ett sÄdant förbud fÄr Àven meddelas om förfarandet hÀmmar, eller Àr Àgnat att hÀmma, förekomsten av sÄdan konkurrens. Kommuner och landsting kan, under samma förutsÀttningar som ovan, Àven förbjudas att bedriva en viss sÀljverksamhet om sjÀlva verksamheten anses ha denna effekt.

Riskhantering i kommuner och landsting : ISO 31000, riskbegreppet och organisationsövergripande riskhantering

År 2009 antogs för första gĂ„ngen en ISO-standard om riskhantering, ISO 31000:2009. Den Ă€r tĂ€nkt att kunna anvĂ€ndas inom alla samhĂ€llssektorer. Kunskapen om standardens utbredning, sĂ„vĂ€l inom privat som offentlig sektor Ă€r i dagslĂ€get lĂ„g. Denna uppsats syftar till att undersöka i vilken utstrĂ€ckning standarden anvĂ€nds av kommuner och landsting. Den syftar vidare till att undersöka hur dessa aktörers riskhantering i vissa avseenden förhĂ„ller sig till rĂ„den i standarden.

Proteinsupplementering i samband med styrketrÀning : En litteraturstudie

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie var att genom intervjuer kartlÀgga samordnarnas arbete för fysisk aktivitet pÄ recept(FaRŸ) i sex landsting. Tre av de landsting vars invÄnare i genomsnitt har bland den lÀgsta respektive högsta socioekonomiska statusen i Sverige. Statusen Àr baserad pÄ disponibel inkomst, nivÄ av utbildning, antal mottagare av ekonomiskt bistÄnd och introduktionsersÀttning till flyktingar, arbetslöshet samt arbetslösa i arbetsÄtgÀrder. Intervjuerna genomfördes för att undersöka om, och i sÄ fall i vilken utstrÀckning, den socioekonomiska statusen hos invÄnarna har en koppling till FaR-samordningen och mÀngden förskrivna FaR i landstinget. Med detta var tanken att se om nÄgot tyder pÄ att invÄnarna i de landsting vars invÄnare har lÀgre socioekonomisk status missgynnas.Metod? Vilka hinder respektive förutsÀttningar för FaR-samordningen finns i de sex landsting som ingÄr i studien?? Finns det tecken pÄ koppling till den socioekonomiska statusen hos invÄnarna och FaR-samordning enligt samordnarna?? Hur ser omfattningen gÀllande antalet förskrivna FaR ut i respektive landsting?Som metod i studien anvÀndes kvalitativ ansats med halvstrukturerade intervjuer dÀr sex informanter med rollen att samordna FaR i landstingen intervjuades.

Public Key Infrastructure: kan ett systeminförande med PKI förbÀttra rutiner avseende IT-sÀkerhet?

Detta examensarbete behandlar PKI (Public Key Infrastructure) och sÀkerhet. Syftet med rapporten var att undersöka om ett systeminförande med PKI i ett företag, kunde förbÀttra vissa rutiner rörande IT-sÀkerhet. Vi ville se om rutinförÀndringen har medfört att arbetet har underlÀttats för den som utför rutinen. Vi har försökt skapa oss en helhetsbild av ÀmnesomrÄdet genom litteraturstudier och fallstudie. Fallstudien har omfattat intervjuer med IT-sÀkerhetschef och en anvÀndare inom VÀsternorrlands lÀns landsting.

1 NĂ€sta sida ->